Metodiskie materiāli


                    1.a klases audzinātāja Santa Nākmane 
piedalījās Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas rīkotajā konkursā 
pedagogiem par labāko klases audzināšanas stundu!
Scan.jpg-Santa

                                                
 Klases stunda 1.a klasei.


Tēma: Saskarsmes un sadarbības pamatprincipi.

Mērķis: Izveidot vienotu, draudzīgu un saliedētu klases kolektīvu.
Uzdevumi:
  • Apzināt sevi kolektīvā un izprast kolektīva lomu dažādās situācijās.
  • Sekmēt saskarsmei un sadarbībai nepieciešamās cilvēciskās īpašības un prasmes.
  • Izprast pašam sevi, apzināties savas attieksmes un rīcību.

Stundai nepieciešamais klases iekārtojums.
Klases galdi sakārtoti 4 grupās pa 4-5 skolēniem.
Brīva vieta telpā, kur var izveidot apli.
Līdzekļi un materiāli satura apguvei.
Krāsainie krītini.A4; A3 lapas. Zīmuļlīme. Krāsaini pašlīmējoši punktiņi. Bļodiņas; ģeometriskas figūras. Spilventiņi. Tāfele. Projektors. Dažādu rakstura īpašību saraksts.
 Konfektes. Bumba.

 Izmantotā literatūra un avoti.
Baiba Brice „Pirkstiņu rotaļas”. Izdevniecība RAKA, 2007
Gatis Kalniņš - Pieredzes izglītības metožu izmantošana audzināšanas darbā.



Stundas norise.
Ievads.

1.      (Skolēni noliek spilventiņus aplī un paši nostājas aiz spilventiņiem.)
·                Mūsu šīsdienas nodarbībai piebiedrosies mūsu klases GUDRĀ PŪCE. (viņa visu laiku atrodas mūsu klasē un mūs vēro, pamāca, uzmundrina, samīļo, nomierina utt.)
2.      Mācību stunda sākas ar sasveicināšanās spēli”Labrīt! (skat.1.pielikumu)
                                                            
Galvenā daļa.
3.      Visi apsēžas uz spilventiņiem.   
- GUDRĀ PŪCE  jautā bērniem: „Kas Jūs esat?”
- Bērnu atbildes būs visdažādākās:  es esmu zēns, meitene, dēls, meita , skolēns, pirmklasnieks utt.
- Tad mēs varam vērst bērnu uzmanību uz to, ar ko tad skolēns atšķiras no citiem bērniem. Ar to, ka iet skolā, un tas saistās ar jauniem pienākumiem, draugiem, kolektīvu, attiecībām utt.
- Pūce: „Kas mēs esam visi kopā?” (klases kolektīvs)
- Kādiem mums ir jābūt mūsu klases kolektīvā? (draudzīgiem, saprotošiem, atsaucīgiem, mīļiem, labsirdīgiem utt.)
Skolotāja uz tāfeles veido ideju zirneklīti.
- Kāpēc mums tādiem ir jābūt? ( lai mēs varētu sadzīvot utt.)

4. Bērni ar „Krāsainu punktiņu” palīdzību tiek sadalīti grupiņās. (skat. 2.pielikumu)

4.1. Katra grupa saņem aploksni ar cilvēka īpašībām. (skat.3.pielikumu)
      Grupiņai ir jaizvēlās tās cilvēciskās īpašības, kas nepieciešamas saliedētam, draudzīgam, klases kolektīvam un kādi vēlamies būt mēs paši.Uz tāfeles skolotāja pieliek lielu klases foto. No katras grupiņas nāk pa vienam bērnam pie tāfeles un pielīmē savu īpašību un pamato kāpēc izvēlējās tieši šo. (Klases bilde tiek parādīta arī uz projektora).
5. Spēle „Jānis jestrais” (skat. 4.pielikumu)
6. Skolotāja katrai grupiņai iedod bļodiņu ar sajauktām ģeometriskam figūrā. Grupinas uzdevums, noteikta laika sprīdī sašķirot.
      Laiks ir tik īss, lai grupiņas nepaspētu sašķirot.Skolotāja apvieno pa 2 grupiņām kopā – mēģina vēlreiz. Tagad redzam, ka darbs veicas ātrāk.
Secinām, ka palīdzot viens otram, atbalstot viens otru mēs varam izdarīt daudz ātrāk.

Stundas nobeigums.

7. GUDRAJAI PŪCEI nododam mutisku zvērestu!
8. „Konfektes – vienkārši mīļi!” Samīļojam viens otru. (5.pielikums)

Stundas izvērtējums.

9. Pašvērtējums uz baloniem.
·         Uzzīmē sejiņu, kas atbilst tavām sajūtam šajā stundā.
·         Ko Tu uzzinaji par sevi?
·         Kas Tev šajā stundā patika? (pamato, kāpēc)
·         Izkrāso balonu tādā krāsā, kā tu pašreiz jūties!
·         Ko Tu vēlētos darīt citādi?



STUNDAS NOVĒRTĒJUMS UN SECINĀJUMI
          Klases stundas temats bija izraudzīts ar nolūku. Novērojot skolēnus un izvērtējot divus mēnešus, kas pagājuši pirmklasniekam skolēnu kārtā, nonācu pie secinājuma, ka ir nepieciešams palīdzēt mazajam pirmklasniekam, pirmkārt, izprast pasam sevi, apzināties savas attieksmes un rīcību, apzināt sevi klases kolektīvā. Ļoti bieži mēs sevi novērtējam augstāk nekā citus; mēs esam tie paši labākie, nespēja samierināties ar citu sasniegumiem utml. - tam piekrita arī skolēni. Arī šī mācību gada audzināšanas plāna izvirzītais lielais mērķis ir: veicināt bērna adaptēšanos skolas vidē, veidojot savstarpējās sadarbības prasmes un attieksmes un sekmējot piederības izjūtu. Draudzība, pozitīva sadarbība, savstarpējās attiecības, šī tēma ir aktuāla ne tikai man.
     Skolēniem, kuri mācījušies sadarboties viens ar otru, paaugstinās pašcieņa, nostiprinās pozitīvas savstarpējas attiecības, tiek sekmēta mācību motivācijas veidošanās, paplašinās draugu loks un pati draudzība saglabājās vēl ilgi.
            Pievērsīšu lielāku uzmanību saskarsmei un sadarbībai nepieciešamajām cilvēciskajām īpašībām, to analīzei. Bērni ļoti maz spēj nosaukt un izskaidrot cilvēciskās īpašības. Centīsimies vairāk veltīt laika sadarbības spēlēm un rotaļām ar noteikumiem.

PIELIKUMI
1.pielikums


Labrīt!

Labrīt, labrīt,
To sakām mēs visi tūlīt.
Labrīt, labrīt,
Lai gaisma jums sirsniņā krīt!
Labrīt, labrīt,
To nedrīkstam aizmirst nekad,
Labrīt, labrīt,
Lai pār pasauli skan!
                                                                                          (J.Bērziņa)



Bērni stāv aplī; pamāj ar galvu pa labi, pa kreisi.
Sit plaukstas.
Pamāj ar galvu pa labi, pa kreisi.
Abas rokas pieliek pie sirsniņas.
Pamāj ar galvu pa labi, pa kreisi.
Noraidoša kustība ar rādītājpirkstu pa labi, pa kreisi.
Pamāj ar galvu pa labi, pa kreisi.
Sit plaukstas.







2.pielikums

Bērni ar „Krāsainu punktiņu” palīdzību tiek sadalīti grupiņās.

Nepieciešamais: krāsainie pašlīmējošie punktiņi – tik krāsu, cik komandu; proporcionāls skaits katrai komandai.
Spēlētāju skaits: nav noteikts.
Šo spēli izmanto arī kā komunikāciju spēli.
Spēles vadītājs dalībniekiem uz pieres uzlīmē dažādu krāsu punktiņus. Krāsu ir tik daudz, cik komandu. Vienam dalībniekam tiek uzlīmēts viens krāsu punktiņš – tā, lai viņš neredz, kas tā ir par krāsu. Kad visiem grupas dalībniekiem punktiņi salīmēti, grupas vadītājs aicina vienādu krāsu punktiņu īpašniekus izveidot vienu komandu. Šis uzdevums ir jāizpilda nesarunājoties.
_______________________________________________________________________________________


3.pielikums

Cilvēciskās īpašības.
                              1.grupa                                                                                              2.grupa       
LABSIRDĪGS
MAZRUNĪGS

IZPALĪDZĪGS
CIETSIRDĪGS
ATSAUCĪGS
NERVOZS

SIRSNĪGS
NEDROŠS
DZĪVESPRIECĪGS
PĻĀPĪGS

LĪDZJŪTĪGS
NEATSAUCĪGS
PIEKĀPĪGS
RUPJŠ

DROSMĪGS
NEPIEKĀPĪGS
GODĪGS
SKAĻŠ

PACIETĪGS
NEGODĪGS
3.grupa

                             4.grupa
KĀRTĪGS
SLINKS

CENTĪGS
NEDISCIPLINĒTS
PIEKLĀJĪGS
ĻAUNS

ČAKLS
NEPIEKLĀJĪGS
INTERESANTS
MANTKĀRĪGS

DEVĪGS
GARLAICĪGS
LAIPNS
IEDOMĪGS

DRAUDZĪGS
PIELĪDĒJS
JAUTRS
KAUSLĪGS

IEJŪTIGS
VIENALDZIGS
_______________________________________________________________________________________
4.pielikums

Spēle „Jānis jestrais”
Nepieciešamais: bumbiņa, vai cits metams priekšmets.
Vieta: var spēlēt gan telpās, gan ārā.
Spēlētāju skaits: nav noteikts.
Dalībnieki sastājas aplī. Vadītājam rokās ir bumbiņa un viņš var sākt spēli, nosaucot savu vārdu un īpašības vārdu (kas sākas ar viņa vārda pirmo burtu un ir visatbilstošākais personībai) un pametot bumbiņu kādam citam aplī stāvošajam. Tas,savukārt, nosauc savu vārdu un atbilstošu īpašības vārdu un pamet bumbiņu nākamajam. Kad visi dalībnieki piedalījušies, var mēģināt bumbiņu padot atpakaļ tam pašam cilvēkam, kurš pirmīt padeva bumbiņu. Metot bumbiņu atpakaļ, ir jānosauc tā cilvēka vārds un cits īpašības vārds, kurš raksturo šo personu. Ar šīs spēles palīdzību grupa gan iegaumē dalībnieku vārdus, gan arī nedaudz patrenē atmiņu.

_______________________________________________________________________________________
                                                     
5.pielikums
 „Konfektes – vienkārši mīļi!”
Var piedalīties neierobežots skolēnu skaits, nepieciešamie materiāli – dažādas konfektes. Katrs dalībnieks saņem 1 konfekti, kas jāuzdāvina kādam citam. Nedrīkst vienam cilvēkam dāvināt vairāk par 1 konfekti, to nedrīkst paturēt arī sev. Dāvinot konfekti, jāpamato, kādēļ tieši šis klasesbiedrs saņem šo dāvanu.
________________________________________________________________________________







Scenārijs
Māmiņdiena.

Kl.audz.: Maijā sāk spoži spīdēt saulīte, priecīgi dziedāt putniņi, zaļot zālīte un ziedēt puķītes. Un tieši šajā                       laikā ir visjaukākie svētki - Mātes diena.

Annija. (Ienāk zālē un dzied)

Armands. Cik skaistas puķes, zilas debesis, koša saule.
Ierauga Annu.    Čau, Anna!
Annija. Čau, Oskar!
Armands.. Anna, vai tu zini, ka drīz jau būs svētki- māmiņu diena? Es savai māmiņai gribu uzdāvināt neparastu dāvanu.
Annija. Jā, es zinu. Es savai māmiņai gribu uzdāvināt skaistu zīmējumu, bet nevaru atrast savus krāsu zīmulīšus.
Armands. Iesim, pameklēsim!
Abi aiziet, bet pa to laiku atnāk 4 zīmulīši ( zaļš, zils, sarkans un dzeltens), un sāk dejot.
Zilais zīmulītis- Jānis. Uh, cik mēs šodien padarījām!
Zaļais z.- Adrija. Jā, es esmu pavisam piekususi!
Sarkanais z. –Alens. Šeit pļaviņā ir laba vietiņa, atpūtīsimies!
Dzeltenais z.- Leina. Jā, jā, atpūtīsimies, bet ilgi nekavēsimies, jo Anna  noteikti mūs jau meklē. Uzdziedāsim dziesmiņu.
Annija. Re, skaties, tie jau ir mani krāsu zīmulīši.
Armands. Jā, tie ir zīmulīši.
Satiekas ar zīmulīšiem.
Annija. Kur jūs bijāt palikuši?
Zilais z. Jānis Ir atnācis pavasaris un mums vajadzēja izkrāsot visu pasauli. Es izkrāsoju zilas debesis un vizbules.
Vizbulīte- Kristīne. Es savai māmiņai
                            Kā sirsniņa azotē,
                            Kā sirsniņa azotē,
                            Kā puķīte dārziņā.

Vizbulīte- Daniela. Neviens kociņš tā nezied
                           Kā zied ieva ziedonī,
                           Neviens mani tā nemīl,
                           Kā mīl mani māmulīte.

Dzeltenais z.  Leina Es izkrāsoju košu sauli un dzeltenas pienenes.

Saulīte- Jasmīna. Saulīt` silta, māmiņ` jauka
                            Abas vienu labumiņu.
                           No saulītes silti rīti,
                           No māmiņas mīļi vārdi.

Pienenīte- Karīna. Pie māmiņas es uzaugu
                                Kā rozīte ziedēdama,
                               Ar puķīti rotājos,
                               Saulītē sildījos.

Zaļais z. Adrija Es izkrāsoju zaļu zālīti un kokiem uzzīmēju zaļas lapiņas , kur putniņiem ligzdiņas vīt.
Zāles stiebriņš- Artis. Kar, māmiņa, šūpulīti,
                                       Kar liepā, ābelē.
                                       No liepiņas ziedi bira,
                                       No ābeles ābolīši.

Zāles stiebriņš- Kārlis. Apsēdies, atpūties,
                                        Mana mīļa māmuliņa,
                                        Diezgan biji staigājusi,
                                        Mani mazu auklējot.

Zāles stiebriņš- Mārcis. Tu mīļa, mīļa māmuliņa,
                                        Es tevi mīlu kā nevienu,
                                        Tu esi manim mīļāka
                                        Par saulīti un baltu dienu.

DZIESMA

Sarkanais z. Alens Es izkrāsoju puķītes, tauriņus un mārītes.

Taurenis-Daniela. Man māmiņa pūrā deva
                           Mazu dziesmu vācelīti.
                           Trīs dieniņas nodziedāju
                           Ne vāciņa nepavēru.

Taurenis- Kristīne. Aud man svārkus , māmuliņa,
                            Krāsainiem dzīpariem,
                            Lai es eju vizēdama
                            Kā saulīte uzlēkdama.

Bizmārīte- Laura. No saknītes lazda zied
                                 Sarkaniem ziediņiem,
                                 No sirsniņas es mīlēju
                                 Savu mīļu māmuliņu.

DZIESMA

Armands. Jā, tik tiešām, viss apkārt ir tik skaists un košs. Jūs esat labi pastrādājuši.
Annija. Pēc labi padarīta darba ir labi jāatpūšas. 

Mazās Martas dziesma (Rūdolfs Blaumanis)
Māmiņ, mīļo māmiķīti,               Alīna
Nāc un paskaties tu ar’:

Dārzā pirmo vijolīti

Uzplaukušu redzēt var.


Pašā vidū tai no zelta                     Estere

Tāda maza, maza sirds

Un, no rīta rasas smelta,

Virsū skaista zīle mirdz.


Kam to vijolīti plūksim,                    Katrīna

Kam to spraudīsim pie krūts?

Jeb vai biti ciemā lūgsim,

Lai tā jaunu medu sūc?


Mīļai māmiņai (Rainis)

Tu mīļā, mīļā māmiņa,                         Emīls

Es mīlu tevi kā nevienu,

Tu esi man(im) dārgāka

Par saulīti un baltu dienu.


Tu vienmēr esi labiņa                                Artūrs

Un žēlo mani katru brīdi:

Riet saule, aiziet dieniņa,

Bet tu aizvien(am) silti spīdi.



Pie tevis nāku nākdama,                         Marks

Vai man(im) bēdas ir vai prieki,

Tev pieder katra domiņa,

Vai svarīgs kas, vai kādi nieki.


Tu mīļā, mīļā māmiņa,                              Ralfs

Par visu vairāk mīlu tevi —

Man balta dzīves taciņa:

Tu savu sirsniņu man devi.



Annija. Mēs gribam uzdāvināt savām māmiņām neparastu dāvanu.
Zilais z. Jānis Uzdāviniet savām māmiņām dziesmu. Tā iepriecinās katras māmiņas sirsniņu.

DZIESMA

Armands.. Pati labākā dāvana māmiņām ir mūsu mīlestība.

Par to mīļumiņu,                      Gustavs

Kas tev,māmiņ,acīs smejas,

Lai tev šodien visi ziedi,

Kas aug dārzos,pļavās,lejās,

Klāt vēl mana sirsniņa

Un vēl salda bučiņa!


Bērni iet sveikt māmiņas ar ziediem un apsveikumiem.






               LIELDIENU OLU GROZIŅŠ 

                            NO PAPĪRA


Mērķis: Sekmēt skolēnu radošo darbību izgatavojot Lieldienu olu groziņu.
 Uzdevumi:
1.    1.         Vingrināt un attīstīt roku sīko muskulatūru.
2.     Apgūt prasmi kombinēt dažādus materiālus un tehniskos paņēmienus.
3.     Apgūt elementāras prasmes kompozīcijā.
4.     Ievērot darba drošības noteikumus.
5.     Apzināties paša darinātā izstrādājuma vienreizīgumu, izjust to kā savas varēšanas un spēju izpausmi, mācīties novērtēt savu un citu skolēnu veikumu.
6.     Izvērtēt savu darbu pēc kritērijiem.
Vajadzīgs
Mīksts kartons vai cietāks papīrs groziņa pamatnei (varētu pietikt ar A4, bet var arī lielāku);
citas krāsas papīrs groziņa sāniem (pietiks vien atsevišķas ~1cm platas strēmeles + strēmelīte osiņai);
šķēres, līmi, lineālu, zīmuli, dzēšgumiju utml..
1.solis
Izdomā, cik lielu vēlies groziņa pamatni un cik augstas tā malas. Papīra loksnes vidū atzīmē groziņa pamatni un malas. Izgriez liekos stūrus laukā (sk.attēlu)
(Vieglāk būs ar kantainu groziņu,bet, ja vēlies, tad principā pēc tāda paša principa var pagatavot arī apaļu)
2.solis
Groziņa  “malas” sadali vienāda platuma strēmelītēs. Iesaku atzīmēt ar zīmuli un tad pa vienai sagriezt, bet nenogriezt pavisam! Sagrieztās loksnes (vai ari pirms tam visu kopā) ieloka, lai papīrs locījuma vietā ērti locītos. (ja biezāks papīrs, tad var nedaudz iegriezt, novelkot pa locījuma vietu ar šķēru aso malu, bet nepārcenties!)
3.solis
Citas krāsas strēmelīti liek cauri sagrieztajām groziņa “malām”- vienam pa augšu, otram pa apakšu utml. Kā redzams zīmējumā. Sākumā un beigās galu pielīmē.
To pašu atkārto vēlreiz “otrajā stāvā”. ( ja grib un papīrs ļauj,var arī trešo reizi)
4.solis
Tad apstrādā malu galus – tos ieloca un pielīmē groziņa iekšpusē- un pielīmē groziņam arī osiņu.
5.solis
Dekorē groziņu ar zaļumiem vai ko citu un liek iekšā olas!
Pēc sirds patikas rotājam groziņus ar spalvām, no aplikācijas papīra izveidoju ziediņus kurus pielīmēju pie rokturīšiem, groziņa malas aplīmēju ar spalvām un arī groziņa pamatnīti izlīmēju ar mīkstām un pūkainām spalvām. Uz rokturīti pielīmēju cālīti, kas piedod vēl lielāku lieldienu nokrāsu.




 Nobeigums:
Darbu izstāde.
Kas izdevies? Kas neizdevies?
Ko saskata pārējie skolēni un ko domājis pats autors?
Kādas grūtības sagādāja darbs?




Darbu novērtējums.
                                             Vārds/ uzvārds:
Groziņš nejūk ārā
1p.

Starp pītajām sloksnītēm nav caurumu
2p.

Darbs ir glīts un kārtīgs( nav saķēpāts ar līmi un nav saburzīts, ieplēsts)
2p.

Ir kombinēti dažādi materiāli un tehniskie paņēmieni
2p.

Ievērota kompozīcija
1p.

Ievēroti darba drošības noteikumi
1p.

Darbs pabeigts
1p.


 Lai jauka darbošanās un veiksmīgu iznākums!


Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru