1.a klases audzinātāja Santa Nākmane
piedalījās Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas rīkotajā konkursā
pedagogiem par labāko klases audzināšanas stundu!

Klases stunda 1.a klasei.
Tēma: Saskarsmes un sadarbības pamatprincipi.
Mērķis: Izveidot vienotu, draudzīgu un saliedētu klases
kolektīvu.
Uzdevumi:
- Apzināt sevi kolektīvā un
izprast kolektīva lomu dažādās situācijās.
- Sekmēt saskarsmei un
sadarbībai nepieciešamās cilvēciskās īpašības un prasmes.
- Izprast pašam sevi,
apzināties savas attieksmes un rīcību.
Stundai nepieciešamais klases iekārtojums.
Klases galdi
sakārtoti 4 grupās pa 4-5 skolēniem.
Brīva vieta telpā,
kur var izveidot apli.
Līdzekļi un materiāli
satura apguvei.
Krāsainie krītini.A4; A3 lapas. Zīmuļlīme. Krāsaini
pašlīmējoši punktiņi. Bļodiņas; ģeometriskas figūras. Spilventiņi. Tāfele. Projektors.
Dažādu rakstura īpašību saraksts.
Konfektes. Bumba.
Izmantotā literatūra un avoti.
Baiba Brice „Pirkstiņu rotaļas”. Izdevniecība RAKA, 2007
Gatis Kalniņš - Pieredzes izglītības metožu izmantošana
audzināšanas darbā.
Stundas norise.
Ievads.
1.
(Skolēni noliek
spilventiņus aplī un paši nostājas aiz spilventiņiem.)
·
Mūsu šīsdienas
nodarbībai piebiedrosies mūsu klases GUDRĀ PŪCE. (viņa visu laiku atrodas mūsu
klasē un mūs vēro, pamāca, uzmundrina, samīļo, nomierina utt.)
2.
Mācību stunda sākas
ar sasveicināšanās spēli”Labrīt! (skat.1.pielikumu)
Galvenā daļa.
3.
Visi apsēžas uz
spilventiņiem.
- GUDRĀ PŪCE jautā
bērniem: „Kas Jūs esat?”
- Bērnu atbildes būs visdažādākās: es esmu zēns, meitene, dēls, meita , skolēns,
pirmklasnieks utt.
- Tad mēs varam vērst bērnu uzmanību uz to, ar ko tad
skolēns atšķiras no citiem bērniem. Ar to, ka iet skolā, un tas saistās ar
jauniem pienākumiem, draugiem, kolektīvu, attiecībām utt.
- Pūce: „Kas mēs esam visi kopā?” (klases kolektīvs)
- Kādiem mums ir jābūt mūsu klases kolektīvā?
(draudzīgiem, saprotošiem, atsaucīgiem, mīļiem, labsirdīgiem utt.)
Skolotāja uz tāfeles veido ideju zirneklīti.
- Kāpēc mums tādiem ir jābūt? ( lai mēs varētu sadzīvot
utt.)
4. Bērni ar „Krāsainu
punktiņu” palīdzību tiek sadalīti grupiņās. (skat. 2.pielikumu)
4.1. Katra grupa saņem aploksni ar cilvēka īpašībām.
(skat.3.pielikumu)
Grupiņai ir
jaizvēlās tās cilvēciskās īpašības, kas nepieciešamas saliedētam, draudzīgam,
klases kolektīvam un kādi vēlamies būt mēs paši.Uz tāfeles skolotāja pieliek
lielu klases foto. No katras grupiņas nāk pa vienam bērnam pie tāfeles un
pielīmē savu īpašību un pamato kāpēc izvēlējās tieši šo. (Klases bilde tiek
parādīta arī uz projektora).
5. Spēle „Jānis jestrais” (skat. 4.pielikumu)
6. Skolotāja katrai grupiņai iedod bļodiņu ar sajauktām
ģeometriskam figūrā. Grupinas uzdevums, noteikta laika sprīdī sašķirot.
Laiks ir tik
īss, lai grupiņas nepaspētu sašķirot.Skolotāja apvieno pa 2 grupiņām kopā –
mēģina vēlreiz. Tagad redzam, ka darbs veicas ātrāk.
Secinām, ka palīdzot viens otram, atbalstot viens otru
mēs varam izdarīt daudz ātrāk.
Stundas nobeigums.
7. GUDRAJAI PŪCEI nododam mutisku zvērestu!
8. „Konfektes – vienkārši mīļi!” Samīļojam viens otru. (5.pielikums)
Stundas izvērtējums.
9. Pašvērtējums uz
baloniem.
·
Uzzīmē sejiņu, kas atbilst tavām sajūtam šajā stundā.
·
Ko Tu uzzinaji par sevi?
·
Kas Tev šajā stundā patika? (pamato, kāpēc)
·
Izkrāso balonu tādā krāsā, kā tu pašreiz jūties!
·
Ko Tu vēlētos darīt citādi?
STUNDAS NOVĒRTĒJUMS UN SECINĀJUMI
Klases stundas temats bija izraudzīts
ar nolūku. Novērojot skolēnus un izvērtējot divus mēnešus, kas pagājuši
pirmklasniekam skolēnu kārtā, nonācu pie secinājuma, ka ir nepieciešams palīdzēt
mazajam pirmklasniekam, pirmkārt, izprast pasam sevi, apzināties savas
attieksmes un rīcību, apzināt sevi klases kolektīvā. Ļoti bieži mēs sevi
novērtējam augstāk nekā citus; mēs esam tie paši labākie, nespēja samierināties
ar citu sasniegumiem utml. - tam piekrita arī skolēni. Arī šī mācību gada
audzināšanas plāna izvirzītais lielais mērķis ir: veicināt bērna adaptēšanos
skolas vidē, veidojot savstarpējās sadarbības prasmes un attieksmes un sekmējot
piederības izjūtu. Draudzība, pozitīva sadarbība, savstarpējās attiecības, šī
tēma ir aktuāla ne tikai man.
Skolēniem, kuri mācījušies sadarboties
viens ar otru, paaugstinās pašcieņa, nostiprinās pozitīvas savstarpējas
attiecības, tiek sekmēta mācību motivācijas veidošanās, paplašinās draugu loks
un pati draudzība saglabājās vēl ilgi.
Pievērsīšu lielāku uzmanību saskarsmei un sadarbībai
nepieciešamajām cilvēciskajām īpašībām, to analīzei. Bērni ļoti maz spēj
nosaukt un izskaidrot cilvēciskās īpašības. Centīsimies vairāk veltīt laika
sadarbības spēlēm un rotaļām ar noteikumiem.
PIELIKUMI
1.pielikums
Labrīt!
Labrīt, labrīt,
To sakām mēs visi tūlīt.
Labrīt, labrīt,
Lai gaisma jums sirsniņā krīt!
Labrīt, labrīt,
To nedrīkstam aizmirst nekad,
Labrīt, labrīt,
Lai pār pasauli skan!
(J.Bērziņa)
|
Bērni stāv aplī; pamāj ar galvu pa labi, pa kreisi.
Sit plaukstas.
Pamāj ar galvu pa labi, pa kreisi.
Abas rokas pieliek pie sirsniņas.
Pamāj ar galvu pa labi, pa kreisi.
Noraidoša kustība ar rādītājpirkstu pa labi, pa kreisi.
Pamāj ar galvu pa labi, pa kreisi.
Sit plaukstas.
|
2.pielikums
Bērni ar „Krāsainu
punktiņu” palīdzību tiek sadalīti grupiņās.
Nepieciešamais: krāsainie pašlīmējošie punktiņi –
tik krāsu, cik komandu; proporcionāls skaits katrai komandai.
Spēlētāju skaits: nav noteikts.
Šo spēli izmanto arī kā
komunikāciju spēli.
Spēles vadītājs dalībniekiem uz
pieres uzlīmē dažādu krāsu punktiņus. Krāsu ir tik daudz, cik komandu. Vienam
dalībniekam tiek uzlīmēts viens krāsu punktiņš – tā, lai viņš neredz, kas tā ir
par krāsu. Kad visiem grupas dalībniekiem punktiņi salīmēti, grupas vadītājs
aicina vienādu krāsu punktiņu īpašniekus izveidot vienu komandu. Šis uzdevums
ir jāizpilda nesarunājoties.
_______________________________________________________________________________________
3.pielikums
Cilvēciskās īpašības.
1.grupa
2.grupa
LABSIRDĪGS
|
MAZRUNĪGS
|
IZPALĪDZĪGS
|
CIETSIRDĪGS
|
|
ATSAUCĪGS
|
NERVOZS
|
SIRSNĪGS
|
NEDROŠS
|
|
DZĪVESPRIECĪGS
|
PĻĀPĪGS
|
LĪDZJŪTĪGS
|
NEATSAUCĪGS
|
|
PIEKĀPĪGS
|
RUPJŠ
|
DROSMĪGS
|
NEPIEKĀPĪGS
|
|
GODĪGS
|
SKAĻŠ
|
PACIETĪGS
|
NEGODĪGS
|
|
3.grupa
|
4.grupa
|
|||
KĀRTĪGS
|
SLINKS
|
CENTĪGS
|
NEDISCIPLINĒTS
|
|
PIEKLĀJĪGS
|
ĻAUNS
|
ČAKLS
|
NEPIEKLĀJĪGS
|
|
INTERESANTS
|
MANTKĀRĪGS
|
DEVĪGS
|
GARLAICĪGS
|
|
LAIPNS
|
IEDOMĪGS
|
DRAUDZĪGS
|
PIELĪDĒJS
|
|
JAUTRS
|
KAUSLĪGS
|
IEJŪTIGS
|
VIENALDZIGS
|
|
_______________________________________________________________________________________
4.pielikums
Spēle „Jānis jestrais”
Nepieciešamais: bumbiņa,
vai cits metams priekšmets.
Vieta: var spēlēt gan telpās, gan ārā.
Spēlētāju skaits: nav noteikts.
Dalībnieki sastājas aplī.
Vadītājam rokās ir bumbiņa un viņš var sākt spēli, nosaucot savu vārdu un
īpašības vārdu (kas sākas ar viņa vārda pirmo burtu un ir visatbilstošākais
personībai) un pametot bumbiņu kādam citam aplī stāvošajam. Tas,savukārt,
nosauc savu vārdu un atbilstošu īpašības vārdu un pamet bumbiņu nākamajam. Kad
visi dalībnieki piedalījušies, var mēģināt bumbiņu padot atpakaļ tam pašam
cilvēkam, kurš pirmīt padeva bumbiņu. Metot bumbiņu atpakaļ, ir jānosauc tā
cilvēka vārds un cits īpašības vārds, kurš raksturo šo personu. Ar šīs spēles
palīdzību grupa gan iegaumē dalībnieku vārdus, gan arī nedaudz patrenē atmiņu.
_______________________________________________________________________________________
5.pielikums
„Konfektes – vienkārši mīļi!”
Var piedalīties neierobežots
skolēnu skaits, nepieciešamie materiāli – dažādas konfektes. Katrs dalībnieks
saņem 1 konfekti, kas jāuzdāvina kādam citam. Nedrīkst vienam cilvēkam dāvināt
vairāk par 1 konfekti, to nedrīkst paturēt arī sev. Dāvinot konfekti, jāpamato,
kādēļ tieši šis klasesbiedrs saņem šo dāvanu.
________________________________________________________________________________
Scenārijs
Māmiņdiena.
Kl.audz.: Maijā sāk spoži spīdēt saulīte, priecīgi dziedāt putniņi, zaļot zālīte un ziedēt puķītes. Un tieši šajā laikā ir visjaukākie svētki - Mātes diena.
Annija. (Ienāk zālē un dzied)
Armands. Cik skaistas puķes, zilas debesis,
koša saule.
Ierauga
Annu. Čau, Anna!
Annija. Čau, Oskar!
Armands.. Anna, vai tu zini, ka drīz jau būs
svētki- māmiņu diena? Es savai māmiņai gribu uzdāvināt neparastu dāvanu.
Annija. Jā, es zinu. Es savai māmiņai
gribu uzdāvināt skaistu zīmējumu, bet nevaru atrast savus krāsu zīmulīšus.
Armands. Iesim, pameklēsim!
Abi
aiziet, bet pa to laiku atnāk 4 zīmulīši ( zaļš, zils, sarkans un dzeltens), un
sāk dejot.
Zilais zīmulītis- Jānis.
Uh, cik mēs šodien padarījām!
Zaļais
z.- Adrija. Jā, es esmu pavisam
piekususi!
Sarkanais
z. –Alens. Šeit pļaviņā ir laba
vietiņa, atpūtīsimies!
Dzeltenais
z.- Leina. Jā, jā, atpūtīsimies, bet ilgi nekavēsimies, jo Anna noteikti mūs jau meklē. Uzdziedāsim dziesmiņu.
Annija. Re, skaties, tie jau ir mani krāsu zīmulīši.
Annija. Re, skaties, tie jau ir mani krāsu zīmulīši.
Armands. Jā, tie ir zīmulīši.
Satiekas
ar zīmulīšiem.
Annija. Kur jūs bijāt palikuši?
Zilais
z. Jānis Ir atnācis pavasaris un
mums vajadzēja izkrāsot visu pasauli. Es izkrāsoju zilas debesis un vizbules.
Vizbulīte-
Kristīne.
Es savai māmiņai
Kā sirsniņa azotē,
Kā sirsniņa azotē,
Kā puķīte dārziņā.
Vizbulīte-
Daniela.
Neviens kociņš tā nezied
Kā zied ieva ziedonī,
Neviens mani tā nemīl,
Kā mīl mani māmulīte.
Dzeltenais
z. Leina
Es izkrāsoju košu sauli un dzeltenas pienenes.
Saulīte-
Jasmīna.
Saulīt` silta, māmiņ` jauka
Abas vienu labumiņu.
No saulītes silti rīti,
No māmiņas mīļi vārdi.
Pienenīte-
Karīna.
Pie māmiņas es uzaugu
Kā rozīte ziedēdama,
Ar puķīti
rotājos,
Saulītē
sildījos.
Zaļais
z. Adrija Es izkrāsoju zaļu
zālīti un kokiem uzzīmēju zaļas lapiņas , kur putniņiem ligzdiņas vīt.
Zāles
stiebriņš- Artis.
Kar, māmiņa, šūpulīti,
Kar
liepā, ābelē.
No
liepiņas ziedi bira,
No
ābeles ābolīši.
Zāles
stiebriņš- Kārlis.
Apsēdies, atpūties,
Mana mīļa
māmuliņa,
Diezgan
biji staigājusi,
Mani
mazu auklējot.
Zāles
stiebriņš- Mārcis.
Tu mīļa, mīļa māmuliņa,
Es tevi mīlu kā
nevienu,
Tu esi
manim mīļāka
Par
saulīti un baltu dienu.
DZIESMA
Sarkanais
z. Alens Es izkrāsoju puķītes,
tauriņus un mārītes.
Taurenis-Daniela.
Man māmiņa pūrā deva
Mazu dziesmu vācelīti.
Trīs dieniņas nodziedāju
Ne vāciņa nepavēru.
Taurenis-
Kristīne.
Aud man svārkus , māmuliņa,
Krāsainiem dzīpariem,
Lai es eju vizēdama
Kā saulīte uzlēkdama.
Bizmārīte-
Laura.
No saknītes lazda zied
Sarkaniem
ziediņiem,
No sirsniņas es
mīlēju
Savu mīļu
māmuliņu.
DZIESMA
Armands. Jā, tik tiešām, viss apkārt ir tik
skaists un košs. Jūs esat labi pastrādājuši.
Annija. Pēc labi padarīta darba ir labi
jāatpūšas.
Mazās Martas dziesma (Rūdolfs Blaumanis)
Māmiņ, mīļo māmiķīti, Alīna
Nāc un paskaties tu ar’:
Dārzā pirmo vijolīti
Uzplaukušu redzēt var.
Pašā vidū tai no zelta Estere
Tāda maza, maza sirds
Un, no rīta rasas smelta,
Virsū skaista zīle mirdz.
Kam to vijolīti plūksim, Katrīna
Kam to spraudīsim pie krūts?
Jeb vai biti ciemā lūgsim,
Lai tā jaunu medu sūc?
Mīļai māmiņai
(Rainis)
Tu mīļā, mīļā māmiņa, Emīls
Es mīlu tevi kā nevienu,
Tu esi man(im) dārgāka
Par saulīti un baltu dienu.
Tu vienmēr esi labiņa Artūrs
Un žēlo mani katru brīdi:
Riet saule, aiziet dieniņa,
Bet tu aizvien(am) silti spīdi.
Pie tevis nāku nākdama, Marks
Vai man(im) bēdas ir vai prieki,
Tev pieder katra domiņa,
Vai svarīgs kas, vai kādi nieki.
Tu mīļā, mīļā māmiņa, Ralfs
Par visu vairāk mīlu tevi —
Man balta dzīves taciņa:
Tu savu sirsniņu man devi.
Annija. Mēs gribam uzdāvināt savām māmiņām
neparastu dāvanu.
Zilais
z. Jānis Uzdāviniet savām
māmiņām dziesmu. Tā iepriecinās katras māmiņas sirsniņu.
DZIESMA
Armands..
Pati labākā dāvana māmiņām ir mūsu mīlestība.
Par to mīļumiņu, Gustavs
Kas tev,māmiņ,acīs smejas,
Lai tev šodien visi ziedi,
Kas aug dārzos,pļavās,lejās,
Klāt vēl mana sirsniņa
Un vēl salda bučiņa!






Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru